fredag 30 september 2016

Inte ska ni ha någon strömming inte, del 2


Det var det här med strömmingen (se det första inlägget)…
En månad har gått och även om jag är hyfsat erfaren, så kan jag trä en rad nya och intressanta upplevelser som på ett pärlband. Bara en sådan sak som känslan att skriva en faktura, efter ett långt liv som adressat.
Och så är det den här grejen med att sälja. Jag har fått känslan av att det är som att  spela powerplay i ishockey, ett målsnitt på 20 procent är väldigt bra. Jag har ett snitt på 50 procent – men två försök gör statistiken minst sagt osäker. Här är två korta ”matchreferat”.
Försök ett: En oväntat aggressiv inledning med ett mejl där jag pekar på bristerna med den tänkta kundens hemsida. Får ett bokat möte med vändande mejl. Målchans! Men tyvärr, stolpe ut. Den tänkta kunden är tämligen ointresserad. Var nog mest nyfiken. Mötet avrundas med att jag får en give away i form av liten ficklampa som nyckelring. Snöpligt.
Försök två: En kontakt under försommaren resulterar plötsligt i ett möte. Ett bra möte! De behöver precis det jag kan och erbjuder. Ett vackert Sedin-mål mot ett obefintligt försvar, om man säger så.
Eller, inget ackorderande om strömmingens kvalitet och behovet av fisk på matbordet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar