Jag vill inte hamna i Fantomens fälla. Han är ju som bekant bäst
när han sätter sig bekvämt tillrätta i Dödskallegrottans skattkammare – med barnen
Kit och Heloise vid sina fötter – drar fram en av krönikeböckerna, blåser av
dammet och berättar någon gammal skröna om den femte Fantomen som i ett äventyr
träffade Shakespeare.
Som copywriter är det lätt att hamna i sin egen
Fantomen-grotta med redan utförda bedrifter, egna och andras. Efter kundens
input (som ibland faktiskt kan liknas vid Kit och Heloise i sin önskan att bli
överraskade och underhållna) får googlande, exempelvis på kundens konkurrenter,
ersätta krönikeböckerna. Omvärldsbevakning är absolut nödvändigt, men det
räcker inte. Det är som att tro på alkemi. Det blir aldrig riktigt guld.
Det är ute i verkligheten som det händer grejor. Alla möten
med okända människor är spännande och givande tack vare det oförutsägbara. Bara
i det fysiska mötet får man – som copywriter eller journalist – den kunskap och
de intryck som krävs för att göra jobbet bra. Och när man skriver så bottnar
budskapet i verkligheten. Det blir trovärdigt – och värdefullt för kunden.
I dag ska Jonte, AD på Strateg,
och jag åka till Tibro för KnaufInsulations räkning (förresten, alla jämförelser med Fantomen har redan
upphört!). Det ska bli ännu ett lokalt editionerat magasin samt anpassad
skyltning för XL Bygg. Vi kommer garanterat att åka hem med något intressant
att berätta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar