tisdag 6 september 2016

Lämna Fantomen-grottan

Jag vill inte hamna i Fantomens fälla. Han är ju som bekant bäst när han sätter sig bekvämt tillrätta i Dödskallegrottans skattkammare – med barnen Kit och Heloise vid sina fötter – drar fram en av krönikeböckerna, blåser av dammet och berättar någon gammal skröna om den femte Fantomen som i ett äventyr träffade Shakespeare.
Som copywriter är det lätt att hamna i sin egen Fantomen-grotta med redan utförda bedrifter, egna och andras. Efter kundens input (som ibland faktiskt kan liknas vid Kit och Heloise i sin önskan att bli överraskade och underhållna) får googlande, exempelvis på kundens konkurrenter, ersätta krönikeböckerna. Omvärldsbevakning är absolut nödvändigt, men det räcker inte. Det är som att tro på alkemi. Det blir aldrig riktigt guld.
Det är ute i verkligheten som det händer grejor. Alla möten med okända människor är spännande och givande tack vare det oförutsägbara. Bara i det fysiska mötet får man – som copywriter eller journalist – den kunskap och de intryck som krävs för att göra jobbet bra. Och när man skriver så bottnar budskapet i verkligheten. Det blir trovärdigt – och värdefullt för kunden.

I dag ska Jonte, AD på Strateg, och jag åka till Tibro för KnaufInsulations räkning (förresten, alla jämförelser med Fantomen har redan upphört!). Det ska bli ännu ett lokalt editionerat magasin samt anpassad skyltning för XL Bygg. Vi kommer garanterat att åka hem med något intressant att berätta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar