tisdag 27 december 2016

Nyord eller adekvat svenskt vokabulär


I dag kom den, 2016 års nyordslista från Institutet för språk och folkminnen (www.sprakochfolkminnen.se).
En del ord är både smarta och roliga. Som ”ekodukt”, en bro som håller ihop ekosystemen på ömse sidor om en väg. Eller ”pappafeminist”, män som anammar feministiska ideal efter att ha blivit pappa till en flicka.
Men många ord är bara en smula fantasilösa svenska översättningar som ”fomo” (fear of missing out) för de krakar som blir handlingsförlamade av tanken att missa något roligt och intressant samt det försvenskade ”grindsamhälle” för gated community.
Här finns också ett gäng tidstypiska ord, vars livslängd är tveksam, som ”Dylanmannen”, ”trumpism” och ”pokemad”, det senare för dom som går ut och spelar Pokémon Go.
Jag kan förstå fascinationen över att vårt språk lever och utvecklas. Det är förstås ett hälsotecken. Men jag anar något annat tidstypiskt med det nästan överdrivna intresset för nyord, rädslan över att inte hänga med. Att stå där med halvöppen mun och inte begripa.
Tänk om vi istället skulle vara lika rädda för att glömma bort de ord vi redan har? Den oron är nog mer befogad, tror jag.
Därför skulle jag vilja slå ett slag för gammelorden, de vackra och uttrycksfulla orden som slipats till under århundraden av användning.
Ordkonnässören kan exempelvis uppleva njutningen av att kalla någon, som förtjänar det, för ”abderitisk”, vilket är ett betydligt vackrare ord för att vara enfaldig.
De mindre extremt lagda kan börja med ord som fortfarande lever, om än lite grand i skuggan av nyorden. Smaka exempelvis på ord som ”alldenstund”, ”apparans”, ”amper” eller ”aversion”. Och det finns så många fler! Som ni ser börjar alla mina exempel på bokstaven a, på sajten www.braord.se finns en hel drös gamla fina och kärnfulla ord. Färdiga att tas i bruk igen.
Ja, jag är inte beredd att gå så långt som gamle finansministern Gunnar Sträng som sa: "Jag använder inte utrikiska ord när det finns adekvat svenskt vokabulär"
Men blanda gärna gammelorden med nyorden, det kan bli riktigt fint!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar